Undervisningsmateriale til Plakat-konkurrence

Inspirationskatalog til årets plakatkonkurrence.

Et undervisningsoplæg til faget billedkunst

Spotlight skal i 2024 fyldes med temaet "KROP"!

For ser "KROP" ud? Er der lyd på "KROP" & hvad kan "KROP"?

Årets tema lægger op til masser af lyd, farver, kreativitet, kun fantasien sætter grænserne.

Vi glæder os til en Spotlight festival hvor "KROP" er temaet, og det skal årets plakat selvfølgelig afspejle.

 

Deadline 15. marts 2024

Læs mere om formalia

  • Deadline og Indlevering

    Huskeliste: 

    • Plakaterne skal være lavet i A3-højformat.
    • Plakaterne kan sendes indscannet pr. mail til spotlight@vejle.dk
    • Ønsker man at aflevere plakaterne, skal de afleveres på DOMUS, ved Sønderåen 1, 7100 Vejle Kommune, senest kl.14.30. (Her er det muligt at få plakaterne med sig hjem igen).

    Sidste frist for aflevering/tilsending er 15. marts 2024.

    Info: Vi har masser af plakater liggende fra forrige år på DOMUS. Er du lærer er du meget velkommen til at komme at kigge på om der ligger nogle af dine samt at få med retur til din skole.

  • Kom godt i gang med plakatkonkurrencen

    Kom godt i gang med plakatkonkurrencen

    Hvis du nu er i tvivl om, hvordan du skal tage hul på plakatkonkurrencen eller mangler inspiration til emnet, så er hjælpen klar lige her. Der kan arbejdes med plakaten individuelt eller i fællesskab. I kan vælge mellem forskellige udtryksformer, herunder grafik, collage, maleri eller digitale billeder.

    Undervisningsoplægget giver mulighed for at arbejde med vejledende kompetence- og vidensmål i faget billedkunst (UVM, Fælles mål 2019)

    Oplægget er tænkt som ideer til undervisningen frem for en fast køreplan.

    Undervisningsoplægget indeholder flere dele, som kan bruges hver for sig eller sammen, alt efter elevernes niveau.

    seum.dk/plakaten/danske-plakatkunstnere

    • Hvad er plakatkunst?
    • Hvornår og hvorfor er der plakater i gadebilledet?
    • Hvornår blev de første plakater lavet?
    • Læs om danske plakatkunstnere og kig på deres plakater. Hvilke plakater, kender du?
    • Hvilke danske kunstnere er særlig kendte for deres plakater? (Find eksempler)
    • Udvælg nogle af plakaterne og sammenlign deres stil. Er der nogen, der minder om hinanden? Hvordan er stilen/ stregen ens eller forskellig?
    • Analyser evt. et par af plakaterne med hensyn til komposition, virkemidler og budskab?
    • Er der en særlig plakatkunstners stil/kendetegn, som du bliver inspireret af?
    • Kan du bruge stilen/ kendetegnene til din/jeres egen plakat?

    Tegn igen forskellige skitser af din/jeres ideer.

    Kig igen på dine/ jeres 1. skitser.

    Er der noget fra fra 1.skitse, som du vil arbejde videre med, fx sammen med elementer fra 2.skitse?

    Hvis I arbejder flere sammen, kan I evt. klippe elementerne ud fra jeres skitser og lime det på nyt papir.

    Arbejd nu videre med jeres endelige udkast i det medie/materiale/teknik, som er valgt: Tegning, grafik, collage, maleri eller digitalt.

  • Så skal vi i gang!

    • Kort introduktion til eleverne om Spotlight
    • Præsentation af plakatkonkurrencen og temaet “KROP”
    • Samtale eller anden elevinddragende aktivitet, fx brainstorm, hvor I sammen bliver klogere på, hvad "KROP" er og betyder.

    Hvad er "KROP"?

    Kan man mærke og føle "Krop"?

    Hvordan og ved hvilke situationer?

    Kan man se "Krop"?

    Hvor henne og hvornår? Kan man fx se/opleve "krop" i naturen?

    Kan man lugte "Krop"?

    Er der visse dufte/lugte, der udviser mere "Krop" end andre? Hvilke?

    Kan man høre "Krop"?

    Findes der lyde, der forbindes med "Krop"? Hvilke, og hvor og hvornår kan man opleve dem?

    Kan man smage "Krop"?

    Er der forskel på "Krop"? Hvordan?

    Er der "Krop" i film?

    Er der "Krop" i bøger?

    Er der "Krop" i kunsten?

    Er der "Krop" i musikken?

    Er der "Krop" i skolen, byen, trafikken osv.?

    Tænk evt. plakatarbejdet ind i et tema med "KROP". Nogle eksempler kan være:

    • StreetArt og KROP-ord i 3D
    • Tegneserier/Action
    • Asger Jorn Plakatkunst
    • Mennesker/Dyr

    Lav hurtige skitser over umiddelbare forslag til mulige motiver og del dem med hinanden.

    Brug den nye inspiration til arbejde videre individuelt eller i mindre grupper.

    Vælg den teknik, materialer og udtryksform, som I vil arbejde med.

    Husk formalia omkring størrelse (A3 i højformat)

    Husk også på at få udfyldt billedfladen med motiver, der ikke er for små.

  • Undervisningsoplæg om dansk plakatkunst

    Undersøg dansk plakatkunst ved fx at bruge følgende links:

    denstoredanske.lex.dk/plakat

    www.danskplakatmuseum.dk/plakaten/den-moderne-plakat

    www.danskplakatmuseum.dk/plakaten/danske-plakatkunstnere

    • Hvad er plakatkunst?
    • Hvornår og hvorfor er der plakater i gadebilledet?
    • Hvornår blev de første plakater lavet?
    • Læs om danske plakatkunstnere og kig på deres plakater. Hvilke plakater, kender du?
    • Hvilke danske kunstnere er særlig kendte for deres plakater? (Find eksempler)
    • Udvælg nogle af plakaterne og sammenlign deres stil. Er der nogen, der minder om hinanden? Hvordan er stilen/ stregen ens eller forskellig?
    • Analyser evt. et par af plakaterne med hensyn til komposition, virkemidler og budskab?
    • Er der en særlig plakatkunstners stil/kendetegn, som du bliver inspireret af?
    • Kan du bruge stilen/ kendetegnene til din/jeres egen plakat?

    Tegn igen forskellige skitser af din/jeres ideer.

    Kig igen på dine/ jeres 1. skitser.

    Er der noget fra fra 1.skitse, som du vil arbejde videre med, fx sammen med elementer fra 2.skitse?

    Hvis I arbejder flere sammen, kan I evt. klippe elementerne ud fra jeres skitser og lime det på nyt papir.

    Arbejd nu videre med jeres endelige udkast i det medie/materiale/teknik, som er valgt: Tegning, grafik, collage, maleri eller digitalt.

vinder 2022
Vinderplakaten 2022